Ξυπνάς το πρωί και η πρώτη σου σκέψη είναι "Ωχ, τι άλλο θα πάει στραβά σήμερα;" Μια αδιάφορη κουβέντα από έναν συνάδελφο, μια μικρή καθυστέρηση στο λεωφορείο, ένα απρόοπτο έξοδο. Αντί να τα αντιμετωπίζεις με ψυχραιμία, νιώθεις λες και καταρρέεις; Μην ανησυχείς, δεν είσαι μόνος. Πολλοί από εμάς παλεύουμε με την ψυχική ανθεκτικότητα, πιστεύοντας ότι είναι κάτι που είτε το έχεις είτε όχι. Η αλήθεια όμως είναι πιο σύνθετη, και συχνά, τα λάθη που κάνουμε μας κρατούν πίσω.
Έχεις νιώσει ποτέ αυτή την αίσθηση ότι απλά δεν μπορείς άλλο; Ότι κάθε μικρή αναποδιά είναι ένα βουνό που δεν μπορείς να ανέβεις; Αυτό το αίσθημα εξάντλησης, η αδυναμία να σηκωθείς μετά από ένα χτύπημα, δεν είναι σημάδι αδυναμίας. Είναι συχνά το αποτέλεσμα λανθασμένων στρατηγικών που ακολουθείς, χωρίς καν να το συνειδητοποιείς.
Το πρώτο λάθος: Η υπερβολική εστίαση στο "τι πήγε στραβά"
Κάθε φορά που κάτι δεν πάει καλά, η πρώτη σου αντίδραση είναι να αναλύεις κάθε λεπτομέρεια του προβλήματος, εστιάζοντας μόνο στο αρνητικό. Γιατί συνέβη αυτό; Ποιος φταίει; Πώς θα μπορούσε να αποφευχθεί; Αυτή η ατέρμονη ενασχόληση με το αρνητικό, χωρίς να κοιτάς μπροστά, είναι σαν να προσπαθείς να οδηγήσεις κοιτάζοντας μόνο στον καθρέφτη.
Σταματάς να κινείσαι προς τα εμπρός.
Αντί να ψάχνεις πώς να ξεπεράσεις την κατάσταση, σπαταλάς ενέργεια σε μια ανάλυση που σε καθηλώνει. Είναι σαν να προσπαθείς να ξεκολλήσεις ένα αυτοκίνητο από τη λάσπη σκάβοντας πιο βαθιά γύρω από τους τροχούς. Δεν βοηθάει, απλά σε βυθίζει περισσότερο.
Η σωστή προσέγγιση: Αναγνώρισε, μάθε, προχώρα
Φυσικά, είναι σημαντικό να κατανοείς τι πήγε στραβά. Αλλά η εστίαση πρέπει να μετατοπιστεί γρήγορα. Αναγνώρισε το πρόβλημα, πάρε ό,τι μάθημα μπορείς από αυτό, και μετά, αναζήτησε λύσεις. Ρώτα τον εαυτό σου: "Τι μπορώ να κάνω τώρα για να βελτιώσω την κατάσταση;" ή "Τι μπορώ να κάνω διαφορετικά την επόμενη φορά;"
Αντί να λες "Αυτό ήταν καταστροφή, ποτέ δεν θα ξανασυμβεί", δοκίμασε να πεις "Αυτό δεν πήγε καλά. Τι έμαθα και πώς θα το αποφύγω στο μέλλον;" Η αλλαγή αυτή, όσο μικρή κι αν φαίνεται, είναι τεράστια.
Το δεύτερο λάθος: Η πεποίθηση ότι πρέπει να τα κάνεις όλα μόνος σου
Στην ελληνική κουλτούρα, συχνά προβάλλεται η εικόνα του "μάγκα" που τα λύνει όλα μόνος του. Αυτό μπορεί να μεταφραστεί σε μια εσωτερικευμένη πεποίθηση ότι το να ζητάς βοήθεια είναι σημάδι αδυναμίας. Έτσι, όταν αντιμετωπίζεις μια δυσκολία, αντί να απευθυνθείς σε φίλους, οικογένεια ή συναδέλφους, προσπαθείς να το κουβαλήσεις μόνος σου.
Είσαι ο ήρωας της δικής σου τραγωδίας, χωρίς λόγο.
Αυτή η υπερβολική αυτοδυναμία, ειδικά σε περιόδους στρες, σε εξαντλεί. Νομίζεις ότι είσαι πιο δυνατός αν δεν παραδεχτείς ότι χρειάζεσαι στήριξη, αλλά στην πραγματικότητα, γίνεσαι πιο ευάλωτος.
Η σωστή προσέγγιση: Η δύναμη της σύνδεσης
Η ψυχική ανθεκτικότητα δεν είναι μοναχική διαδρομή. Το να έχεις ένα ισχυρό δίκτυο υποστήριξης είναι ζωτικής σημασίας. Μίλα με ανθρώπους που εμπιστεύεσαι. Μια απλή κουβέντα, μια συμβουλή, ή ακόμα και απλά το να ξέρεις ότι κάποιος σε ακούει, μπορεί να κάνει θαύματα.
Μην φοβάσαι να πεις "Χρειάζομαι βοήθεια" ή "Μπορείς να με ακούσεις λίγο;". Συχνά, οι άνθρωποι γύρω σου είναι πρόθυμοι να σε βοηθήσουν, απλά δεν ξέρουν ότι χρειάζεσαι κάτι. Το να ζητάς βοήθεια δεν σε κάνει αδύναμο, σε κάνει έξυπνο.
Το τρίτο λάθος: Η εμμονή με τον τέλειο έλεγχο
Προσπαθείς να ελέγχεις τα πάντα. Κάθε λεπτομέρεια, κάθε πιθανό σενάριο, κάθε αντίδραση των άλλων. Όταν τα πράγματα δεν πάνε όπως τα είχες σχεδιάσει, αισθάνεσαι απογοήτευση, άγχος, και αδυναμία. Αυτή η εμμονή με τον έλεγχο είναι, ειρωνικά, αυτό που σε κάνει λιγότερο ανθεκτικό.
Ζεις σε μια φαντασίωση που δεν αντέχει στην πραγματικότητα.
Η ζωή είναι χαοτική και απρόβλεπτη. Το να επιμένεις να ελέγχεις τα πάντα είναι σαν να προσπαθείς να κρατήσεις το νερό στα χέρια σου. Θα σου ξεφύγει, και θα νιώσεις χειρότερα.
Η σωστή προσέγγιση: Αποδέξου την αβεβαιότητα
Το κλειδί είναι να μάθεις να αποδέχεσαι ότι υπάρχουν πράγματα που δεν μπορείς να ελέγξεις. Εστίασε σε αυτά που μπορείς: τις αντιδράσεις σου, τις επιλογές σου, την στάση σου απέναντι στα γεγονότα. Αντί να ανησυχείς για το τι μπορεί να συμβεί, ετοιμάσου να αντιδράσεις όταν συμβεί.
Αυτό δεν σημαίνει παραίτηση, αλλά ρεαλισμό. Μάθε να προσαρμόζεσαι. Η προσαρμοστικότητα είναι ένα από τα πιο ισχυρά εργαλεία της ψυχικής ανθεκτικότητας. Όταν κάτι αναπάντεχο συμβεί, αντί να πανικοβληθείς, σκέψου: "Εντάξει, αυτό συνέβη. Πώς θα το διαχειριστώ τώρα;"
Το τέταρτο λάθος: Η παραμέληση της αυτοφροντίδας
Όταν τα πράγματα δυσκολεύουν, η πρώτη "θυσία" που κάνεις είναι η αυτοφροντίδα. Το γυμναστήριο, το διάβασμα, η βόλτα, η συνάντηση με φίλους, όλα μπαίνουν σε δεύτερη μοίρα. Πιστεύεις ότι πρέπει να αφιερώσεις κάθε λεπτό για να λύσεις το πρόβλημα, λες και η ξεκούραση είναι πολυτέλεια.
Στερείς από τον εαυτό σου την ενέργεια που χρειάζεσαι.
Αυτό είναι ένα από τα πιο καταστροφικά λάθη. Είναι σαν να προσπαθείς να τρέξεις μαραθώνιο χωρίς να φας ή να πιεις νερό. Θα εξαντληθείς πολύ γρήγορα.
Η σωστή προσέγγιση: Η αυτοφροντίδα ως επένδυση
Η αυτοφροντίδα δεν είναι πολυτέλεια, είναι αναγκαιότητα, ειδικά όταν αντιμετωπίζεις προκλήσεις. Βεβαιώσου ότι κοιμάσαι αρκετά, τρέφεσαι σωστά, και βρίσκεις χρόνο για δραστηριότητες που σε ευχαριστούν και σε ανανεώνουν. Ακόμα και 15 λεπτά την ημέρα μπορούν να κάνουν διαφορά.
Σκέψου το σαν να γεμίζεις το ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου σου. Αν δεν το γεμίσεις, δεν θα πας μακριά. Η σωματική και ψυχική σου ευεξία είναι το καύσιμο που χρειάζεσαι για να αντιμετωπίσεις τις δυσκολίες. Μην το παραμελείς.
Το πέμπτο λάθος: Η αρνητική εσωτερική συζήτηση
Τι λες στον εαυτό σου όταν τα πράγματα δεν πάνε καλά; Αν η απάντηση είναι γεμάτη αυτοκριτική, αμφιβολία, και αρνητικές προβλέψεις, τότε έχεις ένα σοβαρό πρόβλημα. Συχνά, ο χειρότερος κριτής μας είμαστε εμείς οι ίδιοι, και μιλάμε στον εαυτό μας με τρόπο που δεν θα μιλούσαμε ποτέ σε έναν φίλο.
Είσαι ο δαίμονας στον δικό σου ώμο.
Αυτή η αρνητική εσωτερική συζήτηση υπονομεύει την αυτοπεποίθησή σου και σε κάνει να νιώθεις ανήμπορος. Δημιουργεί έναν φαύλο κύκλο όπου κάθε αρνητική σκέψη ενισχύει την αίσθηση της αποτυχίας.
Η σωστή προσέγγιση: Καλλιέργησε την αυτο-συμπόνια
Μάθε να μιλάς στον εαυτό σου με τον ίδιο τρόπο που θα μιλούσες σε έναν αγαπημένο σου φίλο που περνάει δύσκολα. Να είσαι ευγενικός, κατανοητικός, και ενθαρρυντικός. Αντί να λες "Είμαι ανίκανος", δοκίμασε "Αυτό είναι δύσκολο, αλλά μπορώ να το διαχειριστώ" ή "Έκανα ό,τι καλύτερο μπορούσα σε αυτές τις συνθήκες".
Η αλλαγή αυτή θέλει εξάσκηση, αλλά είναι θεμελιώδης. Όταν γίνεσαι ο σύμμαχος του εαυτού σου, αντί ο εχθρός του, η ψυχική σου ανθεκτικότητα αυξάνεται δραματικά. Μην ξεχνάς, οι σκέψεις σου διαμορφώνουν την πραγματικότητά σου.
Η ψυχική ανθεκτικότητα δεν είναι ένα χάρισμα που το έχεις ή όχι. Είναι μια δεξιότητα που χτίζεται, μέρα με τη μέρα, με συνειδητές επιλογές και αλλαγές στις συνήθειές σου. Σταμάτα να κάνεις αυτά τα λάθη και θα δεις τη διαφορά.
